Published by cahoadmin at May 30, 2017

Patients + Research: Francine Mault

Patients + Research is a platform for patients to discuss their relationship and experience with the research that leads to new cures, cares and treatments.

(French version follows)

Involving patient partners in research

At Montfort, patient partners are involved in research to improve training for the next generation of healthcare professionals.

Simulation-based learning offers many benefits. Health professionals, medical students, residents and members of other health professions can use it to expand their knowledge through clinical immersion, the use of medical robots, virtual reality or large-scale simulation. How can this learning model be made even more effective and realistic for participants?

Michelle Lalonde is an assistant professor at the University of Ottawa’s School of Nursing and a researcher with the Institut du Savoir Montfort (ISM), a knowledge institute affiliated with Montfort, Ontario’s francophone academic hospital. Professor Lalonde recently added a new component under a research project on simulation-based learning for student nurse training: the patient partner.

As lead investigator for this project, she wanted to see whether incorporating a patient partner into a team that already included medical students and health care professionals would have any impact on the learning process of student nurses.

Francine Mault, patient partner at Montfort since 2015, took part in a simulation session.

“I was asked to get involved in a project to assist nurses who are in training in the Montfort simulation lab,” explained Ms. Mault. “The lab delivers practical training to simulate real-life situations. I think my contribution has enabled the research arm of the ISM knowledge institute to improve the way that the next generation of healthcare professionals is trained.”

The results show that students appreciated the realism created by the participation of the patient partner and health professionals.

“The important thing is that this training is based on input from people like me, who have had the experience of being a patient,” added Ms. Mault.




Engager les patients partenaires dans la recherche

À Montfort, les patients partenaires participent à de la recherche en vue d’améliorer la formation de la prochaine génération de professionnels de la santé.

L’apprentissage par simulation offre de nombreux avantages. Les professionnels de la santé, ainsi que les étudiants et les résidents en médecine et d’autres professions du domaine de la santé, peuvent y perfectionner leurs connaissances grâce à l’immersion clinique, l’utilisation d’androïdes, la réalité virtuelle ou la simulation à grande échelle. Comment rendre ce modèle d’apprentissage encore plus efficace et réaliste pour les participants?

Mme Michelle Lalonde est professeure adjointe à l’École des sciences infirmières de l’Université d’Ottawa et chercheuse à l’Institut du Savoir Montfort, un institut hospitalier rattaché à Montfort, l’hôpital universitaire francophone de l’Ontario. Dans le cadre d’un projet de recherche sur l’apprentissage par simulation pour la formation des étudiants en sciences infirmières, Professeure Lalonde a ajouté une nouvelle composante : un patient partenaire.

La chercheuse principale pour ce projet voulait voir si l’intégration d’un patient partenaire dans une équipe regroupant déjà des étudiants et des professionnels de la santé aurait un effet sur l’apprentissage des étudiants en sciences infirmières.

Mme Francine Mault, patiente partenaire à Montfort depuis 2015, a participé à une séance de simulation.

« On m’a demandé de m’impliquer dans un projet pour assister des infirmières qui sont en formation dans le laboratoire de simulation de l’Hôpital Montfort », explique Mme Mault. « Dans ce laboratoire, on donne des formations pratiques comme si c’était la réalité. Je pense que ma contribution a permis à l’Institut du Savoir Montfort – Recherche d’améliorer la façon dont on formera la prochaine génération des professionnels de la santé. »

Les résultats ont démontré que les étudiants ont apprécié le réalisme offert par la participation du patient partenaire et les professionnels de la santé.

« Ce qui est important, c’est que cette formation s’appuie sur des témoignages de personnes comme moi, qui ont vécu l’expérience d’être patient », ajoute Mme Mault.

 

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